środa, 8 listopada 2017

Noc kryształowa. Preludium do zagłady. Martin Gilbert

TYTUŁ: Noc kryształowa. Preludium do zagłady
AUTOR: Martin Gilbert
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo Replika
GATUNEK: historyczna
STRON: 350
Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek



Z tą książką mam duży problem.
Z jednej strony przedstawia ona problem Nocy Kryształowej jako preludium do zagłady czyli temat, który zgłębiam od dawna, ale z drugiej jest napisana tak nużąco i nieciekawie, że trudno było mi przez nią przebrnąć.

Sir Martin John Gilbert jest brytyjskim historykiem. I to wyraźnie czuć w tej książce. Autor wykonał ogromną pracę: dotarł do świadków tamtych wydarzeń, przeszukał niejedno archiwum i przerzucił tony różnorodnych dokumentacji. I ja to bardzo doceniam. Ten ogrom włożonej pracy i poświęconego czasu. W lekturze tej znajdziemy też sporą ilość ciekawych map i bogaty indeks ułatwiający wyszukanie potrzebnego nam tematu. Bardzo imponująca jest bibliografia. Dla osób które chcą zgłębiać temat-istna kopalnia źródeł.
I to tyle, jeśli chodzi o dobre strony tej książki.

Niestety, dla mnie była ona trudna do przebrnięcia. Na okładce czytamy: "Książka Martina Gilberta jest połączeniem pracy historycznej i reportażu". I pewnie dlatego tak bardzo się ucieszyłam, kiedy ta lektura wpadła w moje ręce. Czytałam już nie jedną tego typu książkę, ale ta jest napisana w sposób mało interesujący. Nie potrafiłam wciągnąć się w czytanie, odkładałam kilkanaście razy. Czasami miałam wrażenie, ze czytam "rozpisany" rocznik statystyczny lub podobne opracowanie: w tym mieście to spłonęło tyle synagog, a w innym tyle. W tej miejscowości zdemolowano tyle sklepów żydowskich, a w innej mniej. W trakcie czytania wszystko mi się mieszało... 
Użyte cytaty świadków tamtych wydarzeń tez jakoś do mnie nie przemawiały. Ja rozumiem: każdy człowiek to osobna tragedia, ale ilość powtórzeń psuła mi odbiór książki.

Powodów mojego niezadowolenia może być kilka: albo miałam zbyt duże oczekiwania względem tej lektury, albo jest to pozycja dla osób, które nie znają jeszcze historii, albo autor napisał ją, po prostu, mało ciekawie.
Czy polecam? 
Tak! Koniecznie sprawdźcie czy mam rację. Może kogoś zachwyci.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...