środa, 18 sierpnia 2021

Pojednanie ze złem. Historia chłopca z łódzkiego getta. Magda Jaros, Leon Weintraub

 

TYTUŁPojednanie ze złem.
 Historia chłopca z łódzkiego getta. 
AUTOR: Magda Jaros, Leon Weintraub
WYDAWNICTWO: Bellona
GATUNEK:  literatura faktu
STRON: 294
DATA PREMIERY: 30 czerwca 2021



Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książęk




Zdążyłem ukończyłem 95 lat, ale zdążyłem i odtworzyć, i opisać swoje długie, nieprzeciętne życie.

Tym zdaniem rozpoczyna się ta książka. Jest to wywiad rzeka ze znanym szwedzkim lekarzem urodzonym w Łodzi w 1926 roku. A przeprowadziła go łodzianka Magda Jaros, filolożka i lokalna patriotka.

Leon Weintraub, jak sam twierdzi, miał nieprzeciętne życie. Nie będę tu streszczać życiorysu, ale już w trakcie czytanie musiałam przyznać mu rację. Pewnie gdyby to była powieść wymyślona przez autora, to raczej trudno by było uwierzyć w niektóre zdarzenia. Pan Leon urodził się i mieszkał w Łodzi. Przeżył wiele: głód, biedę, upokorzenie, getto, obozy koncentracyjne, a i po wojnie lekkiego życia nie miał. I choć doświadczył wiele złego od ludzi, to w jego słowach ciężko znaleźć negatywne emocje. Pięknie opowiada o swojej rodzinie, mieście, spotkanych na swojej drodze ludziach, o bezinteresownej pomocy, o ciężkiej pracy, o szukaniu siebie w powojennej rzeczywistości. Z jego słów bije ciepło, doświadczenie, zrozumienie i pokora.

Magda Jaros podzieliła książkę na dwie części. Jedna z nich to wywiad, a w drugiej opowiada np. jak doszło do wywiadu, jaki wpływ na ich rozmowy miała pandemia w 2020 roku itd. W tej części patrzymy na Pana Leona oczami kobiety o pół wieku młodszej. Kobiety, która z dużą wrażliwością i spokojem zadaje pytania i cierpliwie pozwala wybrzmieć słowom pana Weintrauba.

Dla mnie ciekawym dodatkiem są zdjęcia na końcu. Pokazują świat i ludzi, których nie ma. I pana Leona na przestrzeni lat.

Podsumowując: literatura faktu, która pokazuje czytelnikowi wyjątkowe życie nietuzinkowego człowieka, skłania do przemyśleń i zostawia z nadzieją i wiarą w człowieka.

Polecam.


1 komentarz:

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...