poniedziałek, 11 września 2017

Nieskalana sławą. Życie i dzieło Marii Skłodowskiej-Curie. Tomasz Pospieszny

TYTUŁ: Nieskalana sławą. Życie i dzieło Marii Skłodowskiej-Curie.
AUTOR: Tomasz Pospieszny
WYDAWNICTWO: Novae Res
GATUNEK: Literatura współczesna/biografia
STRON:  384

Egzemplarz recenzyjny dzięki uprzejmości Wydawnictwa Novae Res

Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek



Na dzień dobry mam pytanie. Czy macie swojego idola? Osobę, którą uwielbiacie i cenicie.
Ja mam. Od lat niezmiennie jest to Maria Skłodowska-Curie. 
I dlatego sięgam po jej biografie. Wciąż mam niedosyt wiadomości o Niej. Wciąż mi mało. 

Ta pozycja to debiut i jednocześnie pierwsza część trylogii kobiet tworzących naukę o atomie autorstwa Tomasza Pospiesznego. 
Słowem przypomnienia, tak na szybko:
Pierwsza ukazała się w 2015 roku i nosi tytuł: "Nieskalana sławą. Życie i dzieło Marii Skłodowskiej - Curie".
Druga w 2016 roku: "Zapomniany geniusz. Lise Meitner - pierwsza dama fizyki jądrowej"
A trzecia w 2017 roku:  "Radowa księżniczka. Historia Ireny Joliot-Curie"
Wszystkie jednego autora: Tomasza Pospiesznego.

Ponieważ przeczytałam już całą trylogię, więc mogę porównać wszystkie trzy części. 
Tak jak i w kolejnych książkach, tak i w tej dużo cytatów, dat i faktów.
Cytaty pięknie odznaczone inną czcionką. Pozwalają spojrzeć na Marię oczami osób, które ją znały. Także słowa samej Noblistki. 
Interesująco przedstawione tło historyczne i obyczajowe pierwszej połowy XX wieku.
Osoba Skłodowskiej ukazana bez oceniania i moralizatorskiego tonu.
Nasza Noblistka sportretowana jako kobieta pracowita, skromna, sumienna, kochająca rodzinę i swoją pracę. 
Zapalona rowerzystka, narciarka, jedna z pierwszych kobiet, które zrobiły prawo jazdy, jedyna, która dostała dwukrotnie Nagrodę Nobla. Można by długo wymieniać. Ja poprzestanę na tym. Zdecydowanie lepiej zrobił to Pan Tomasz.

W moim odczuciu autor chciał nam opowiedzieć o Pani Skłodowskiej-Curie nie jak o wielkiej uczonej, ale jak o niezwykłej kobiecie, która wyprzedzała swoją epokę. O kobiecie, która ciężko pracowała pomimo kruchego zdrowia. O kobiecie, która kochała i dzieliła pasję z mężem. O kobiecie, która dla realizacji swoich celów wybrała się do USA.  O zwykłej i jednocześnie niezwykłej Polce, której nic nie było w stanie zatrzymać w spełnianiu marzeń. Córce, żonie, matce, naukowcu...

Wszystko napisane przystępnym językiem. Nawet dla takiego laika z chemii jak ja. Prosto, ciekawie i interesująco. 

Mam tylko jedną uwagę. W tej części trylogii brakuje mi zdjęć. A ponieważ to debiut, to przymykam na to oko. Bo wiem, że w kolejnych tomach autor się poprawił i sporo ich zamieścił. 
Więcej uwag nie mam.

Polecam szczerze.

PS. Panie Autorze, dziękuję za cenne rady.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...