piątek, 9 lutego 2018

Czym było Auschwitz? Rozmowy z moją córką. Annette Wieviorka

TYTUŁCzym było Auschwitz? Rozmowy z moją córką.
AUTOR: Annette Wieviorka
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo w Podwórku sp.j.
GATUNEK: literatura współczesna
STRON: 92
Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek


To jedna z tych książek, po przeczytaniu których nie wiem co napisać. Chociaż nie. Wiem co napisać tylko nie wiem jak.

Przeczytałam ją kilka dni temu i nadal we mnie "siedzi". Błąka się pomiędzy myślami. Nie daje o sobie zapomnieć.

Ta niewielka książeczka jest jak mocna, aromatyczna herbata podana w delikatnej filiżance. 
I tak samo jak intensywny czaj powoduje szybsze bicie serca.
A ta niesamowita okładka i niepokaźna ilość stron są jak piękna filiżanka, w której podaje się coś niezapominanie dobrego.

O tej lekturze nie sposób pisać nie przedstawiwszy autorki i kilku faktów istotnych dla samej lektury.
Annette Wieviorka (ur.1948), francuska historyczka, potomkini polskich Żydów zamordowanych w Auschwitz. Autorka kilkunastu książek. "Czym było Auschwitz?" to jej pierwsza publikacja w Polsce. Wydana została we Francji w 1999 roku, a w Polsce dopiero w 2015 roku. Proszę to zapamiętać. A Wydawnictwo w Podwórku to redakcja niewielkich rozmiarów, która istnieje na rynku od pięciu lat. I ja ją sobie zapisuję. Będę śledzić kolejne publikacje.

A wracając do książki...

Jak wskazuje sam tytuł, jest to zapis rozmów autorki z jej trzynastoletnia córką. Iskrą, która roznieciła tę burzliwą dyskusję był fakt, kiedy Mathilde, córka pisarki, zobaczyła u jednej z przyjaciółek matki "(...) trochę wyblakły, wytatuowany niebieskim tuszem numer". To wywołało mnóstwo pytań u dziewczynki, a matka cierpliwie wszystko jej wytłumaczyła. A potem siadła i spisała.

Najchętniej to bym wykupiła cały nakład i rozesłała do wielu osób. A szczególnie do tych, którzy nie mając wiedzy historycznej wygadują różne bzdury w wielu mediach. Z oczywistych względów nazwisk nie podam...
I mam ochotę napisać do ministerstwa edukacji z prośbą, aby ta książka trafiła na listę lektur obowiązkowych. Dlaczego?
Jest wiele powodów, ale napiszę o najważniejszych dla mnie:
*prostota i przejrzystość wypowiedzi- co jest istotne w przypadku wyjaśniania pewnych kwestii dzieciom,
*opieranie się na faktach historycznych, a nie na domysłach,
*interesujące wyjaśnienia pojęć takich jak: obóz koncentracyjny, obóz zagłady i różnice pomiędzy nimi, co znaczy SS, kiedy mówimy o ludobójstwie, co to jest dokładnie getto, co to jest antysemityzm i kto zbudował obozy koncentracyjne?
*autorka nie generalizuje! Pisze, że nie wszyscy Polacy byli dobrzy, a wszyscy Niemcy źli. I dokładnie pisze kto zajmował się wywózką francuskich Żydów z kraju nad Loarą. I kto wydawał Żydów w Polsce i kto ich ukrywał, choć groziła za to śmierć.

Przypominam tylko, że nie jest to publikacja z bieżącego roku. Książka wydana została we Francji w 1999 roku. Podkreślam to. A ja trafiłam na nią zupełnie przypadkowo...

Niesamowita lektura!
Z pewnością do wielokrotnych powrotów.
Zostaje u mnie na półce.
Polecam szczególnie tym osobom, które pracują z dziećmi i młodzieżą.
Moja nastoletnia córka już przeczytała. Oddając mi książkę powiedziała: I wszystko jasne!

Polecam gorąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...