wtorek, 19 czerwca 2018

Best Seler i zagadka znikających warzyw. Mikołaj Marcela

TYTUŁ: Best Seler i zagadka znikających warzyw
AUTOR: Mikołaj Marcela
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo Literackie
GATUNEK: polska literatura dla dzieci
STRON: 190
DATA PREMIERY: 23 maja 2018 roku
CYKL: Best Seler (tom1)


Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek


Uwaga! Uwaga!
Proszę o uwagę!
Reflektory nakierowane?

Przedstawiam Państwu książkę z kategorii "Mega Pozytywne Zaskoczenie Roku 2018". 
I jej autora, który debiutuje w sposób godny pozazdroszczenia. Zapamiętajcie to nazwisko: Mikołaj Marcela.

Uzasadnienie werdyktu?
Proszę bardzo.

"Wege kryminał dla dzieci w każdym wieku". Co to znaczy? Intrygujące.
"Best Seler i zagadka znikających warzyw". Kto jest Best Seler i gdzie znikają warzywa?
I do tego okładka przykuwająca uwagę. Tak samo jak cała szata graficzna w środku książki autorstwa Małgorzaty Flis.
To tylko na początek. Zanim zaczęłam czytać. A już moja ciekawość rozpędzała się...

Trafiamy do Jarzynowa w momencie kiedy znika, nie wiadomo gdzie, Brukselka Anielka. Zaczynają się poszukiwania, a tu giną kolejne warzywa. I nikt nie wie co się z nimi stało...
Tyle z fabuły.
Czytelnicy uwielbiający kryminały będą zadowoleni. Są zaginione warzywa, jest śledztwo i zaskakujące rozwiązanie. Jest niepokój i napięcie.
Imiona nadane bohaterom książki są świetnie dookreślone i dopasowane: Hilary Czosnek, Melka Brukselka, Czarka Pieczarka, Ewka Marchewka, Giorgio Ananas. Mnie bardzo przypadły do gustu.
Nie wiem jak dzieciaki, ale ja znalazłam kilka "przemyconych" lekcji na różne tematy. Nie napiszę dokładnie o co mi chodzi, żeby nie psuć frajdy z czytania. Mnie zastanowiły tematy owocowo-warzywne i wychowawcze.
I do tego lekki i zabawny styl dostosowany do wieku odbiorców. Dowcipne określenia i zabawne porównania powodują, że ten kryminał pochłania się niczym pyszny koktajl warzywny. Ups ;) Mnie się zdarzyło kilkakrotnie parsknąć śmiechem i opluć czytnik. Choć i chwile refleksji też miałam...

Moim dzieciom czytałam od najwcześniejszych lat i trwało to naprawdę długo. A piszę o tym dlatego, że wiem jak wymagający potrafi być młody czytelnik. Moje dzieci zwracały uwagę na bardzo wiele rzeczy: a to okładka taka ładna, a to rysunki takie dopracowane, a to smutna historia, a dlaczego takie zakończenie? Miliony pytań i komentarzy. Dzieciaki, oprócz tego, że ciekawskie, to do tego są okrutnie szczere. Moje potomstwo nie miało się tutaj do czego przyczepić. Zupełnie jak ja.

Do tej pory moimi i moich dzieci ulubionymi autorami literatury dziecięcej byli Marcin Szczygielski i Grzegorz Kasdepke. Ale mogą się czuć zagrożeni. Mikołaj Marcela wskoczył na rynek wydawniczy z rewelacyjnym debiutem. I teraz pozostało mi czekanie na kolejne Jego książki. Biorę w ciemno. 

Polecam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...