czwartek, 3 sierpnia 2017

Opowieść podręcznej. Margaret Atwood. Audiobook

TYTUŁ: Opowieść podręcznej
AUTOR: Margaret Atwood
WYDAWNICTWO: Audioteka
GATUNEK: literatura współczesna
Czas słuchania: 11 godzin
Czyta: Magdalena Cielecka



Dziś kolejny audiobook. Ostatnio pokochałam tę formę książki. Szczególnie kiedy czekają mnie długie podróże albo mało przyjemne zajęcia domowe typu sprzątanie.
Ale z audiobookami mam problem. Polega on na tym, że dla mnie duże znaczenie ma lektor. Jestem wybredna i nie każdy głos mi pasuje do treści. I dlatego cieszy mnie fakt, że przed zakupem takiej książki można wysłuchać fragmentu. 
Zanim zaczęłam słuchać "Opowieści podręcznej", to znam jej treść. I znam głos lektorki. Ale to połączenie przyprawiło mnie o "gęsią skórkę"...
Nie mogłam słuchać długo. Zbyt wiele tematów i zagadnień zostało poruszonych w tej pozycji. "Wstrząsająca antyutopia o piekle kobiet", jak przeczytałam na lubimyczytac.pl, to bardzo delikatne określenie. 

Treść można przedstawić w kilku zdaniach. Narratorka, Freda, opowiada o życiu w kraju, w którym rządzą dyktatura i dosłowne przestrzeganie słów Biblii. Społeczeństwo jest podzielone. Ograniczeń jest dużo, ale nie dotyczą wszystkich. Podręczna, czyli kobieta bez żadnych praw, zostaje sprowadzona do roli reproduktorki. I to ona opowiada jak wygląda jej życie obecnie, ale też wspomina to życie, które było "przed".

Mnogość tematów poruszonych przez autorkę jest poruszająca. O funkcjonowaniu państwa, rodziny, uczuciach, emocjach, wartościach takich jak wolność, stosunkach panujących w społeczeństwie i wiele innych.

Po tej lekturze trochę inaczej spojrzałam na otaczającą mnie rzeczywistość. 
Słowo wolność nabrało innego znaczenia. Mogę pracować, wybrać w co się ubiorę, gdzie pójdę, dysponować własnymi pieniędzy. Podręczne były tego pozbawione. Choć z drugiej strony... Czy żona Komendanta, która była na uprzywilejowanej pozycji w społeczeństwie, rzeczywiście miała lepiej? Pytanie, które nie daje mi spokoju. Jak wiele innych, z resztą.

A taka prozaiczna sprawa jak brak lustra...

I zakaz czytania dla podręcznych. Pismo obrazkowe. Mnie, molowi książkowemu, sytuacja ciężka do wyobrażenia. Sprawa może błaha w stosunku do innych tematów poruszonych w tej pozycji, ale jednak...

A po słowach "Konstytucja została zawieszona" musiałam zrobić przerwę. No bo co tak naprawdę to oznacza???

Polecam.

PS Książa miała premierę 1985 roku w Toronto. W Polsce w 1992 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...