poniedziałek, 25 października 2021

Czuły narrator. Olga Tokarczuk

 

TYTUŁCzuły narrator
AUTOR: Olga Tokarczuk
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo Literackie
GATUNEK: literatura współczesna
STRON: 304
DATA PREMIERY: 12 listopada 2020








Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla to Henryk Sieniewicz, Władysław Reymont, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska i Olga Tokarczuk. Wymieniam tylko tak, dla przypomnienia. 

W wierszach Szymborskiej byłam zakochana, twórczość Panów znam.

Nic dwa razy. Wisława Szymborska
...

Żaden dzień się nie po­wtó­rzy,
nie ma dwóch po­dob­nych nocy,
dwóch tych sa­mych po­ca­łun­ków,
dwóch jed­na­kich spoj­rzeń w oczy.
...

To jeden z moich ukochanych wierszy Szymborskiej. Ale bardzo mi on pasuje do tego, o czym pisze Tokarczuk. Żyjemy raz i doceniajmy to życie takim, jakie jest. Żyjmy pełnią życia. Kochajmy. 

Postanowiłam mieć na półce książkę kolejnej Noblistki z mową noblowską, esejami i wykładami. Wiedziałam co mnie czeka, bo samą galę wręczenia nagrody i przemówienie Pani Olgi oglądałam na żywo. 

Jest to pierwsza książka po otrzymaniu tak ważnej nagrody. Twórczość Tokarczuk znałam już z poprzednich lektur, takich jak chociażby Księgi Jakubowe czy Prowadź swój pług przez kości umarłych. 

I choć różnimy się w wielu kwestiach czy poglądach, to czytałam z wielką przyjemnością. W wielu punktach mamy podobne spojrzenie na świat i zbliżoną wrażliwość. Do tego piękny styl i dopieszczone słownictwo spowodowało, że delektowałam się bardzo powoli, jak pysznym deserem. Pani Olga troszkę się nam, czytelnikom, odsłania. Pisze o antropologii, psychologii, literaturze, filozofii, kulturze, historii i osobistych doświadczeniach. 
Dla mnie dużym plusem jest też to, że nie trzeba czytać po kolei. Można wybierać ten tekst, na który ma się akurat ochotę. Można sobie nad nim podumać i posnuć osobiste refleksje.

Chylę głowę przed Autorką. Cieszę się, że mogłam przeczytać tę książkę. Zmusza ona do myślenia o rzeczach, o których na co dzień nie mam czasu się zastanowić.

Polecam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...