niedziela, 19 lutego 2023

Niegodziwość ojców. Åsa Larsson

                                                             

         TYTUŁ: Niegodziwość ojców
AUTOR: Åsa Larsson
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo Literackie
GATUNEK: kryminał
STRON: 650
DATA PREMIERY: 25 stycznia 2023
SERIA: Rebeka Martinsson (tom 6)


Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek



Trochę się w tej Kirunie dzieje! Truposze w zamrażalce i dziwki w śniegu.

To zdanie z książki, które ją świetnie podsumowuje.

Niegodziwość ojców to tom 6 z Rebeką Martinsson w roli głównej i jednocześnie ostatni, jak napisała autorka na końcu książki.

W czerwcu 2014 roku przeczytałam:

Burza słoneczna
Krew, którą nasiąkła"
I tylko czarna ścieżka"
Aż gniew twój przeminie"
W ofierze Molochowi"
I tak wtedy o nich napisałam: Szwedzkie kryminały, które mnie wciągnęły, tak, że czułam niemal ten śnieg i mróz.

Najlepsza Szwedzka Powieść Kryminalna 2021 roku. Tak czytamy na okładce. Ale czy na pewno?

Pani Larsson wychowała się w Kirunie i tam też umieściła akcję swojej serii z Rebeką. Zna dobrze historię tych okolic i topografię terenu. I to czuć w trakcie czytania. To jeden z plusów tego kryminału.

Zagadka kryminalna skonstruowana tak, że trudno dojść do rozwiązania. Duże znaczenie ma tutaj przeszłość, którą autorka odkrywa powoli. I kiedy już myślałam, że znalazłam rozstrzygnięcie, to autorka pokazała mi, że jednak się mylę. Element zaskoczenia jest tym, co bardzo lubię. Kolejny plus.

Opisy przyrody i mnogość określeń na różne rodzaje śniegu imponująca. Tak jak w poprzednich częściach czułam zimno i oczami wyobraźni widziałam opisywane widoki. Kolejny plus.

Dużą zaletą są szczegóły z życia bokserskiego, jak i rynku nieruchomości z jego plusami i minusami. Jak się okazuje patodeweloperka to nie jest specjalność polska.

Czy książka ma jakieś minusy? Tak, znalazłam jeden. Jak dla mnie ta historia jest za bardzo rozwleczona. Wiele fragmentów wygląda na zapchajdziury i niewiele wnoszą do fabuły. Książka mogłaby być o 1/3 krótsza.

Czy jest to Najlepsza Szwedzka Powieść Kryminalna 2021 roku? Dla mnie nie. Ale jest to jednocześnie bardzo dobry kryminał ze świetnym tłem obyczajowo-społecznym i rewelacyjnie przedstawionym klimatem opisywanych terenów.

Polecam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...