czwartek, 20 września 2018

Zniknięcie Josefa Mengele. Olivier Guez

TYTUŁZniknięcie Josefa Mengele
AUTOR: Olivier Guez
WYDAWNICTWO: Sonia Draga
GATUNEK: biografia
STRON: 256
DATA PREMIERY: 19 września 2018 roku


Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek


Dziś książka niezwykła.
Biografia Josefa Mengele. Od 1949 roku aż do śmierci w 1979 roku.

Moje pierwsze spotkanie z autorem. Olivier Guez to dziennikarz urodzony w Strasburgu w 1974. Obecnie mieszka we Francji. I to spotkanie uznaję za bardzo udane.

Autor w sposób niesamowicie plastyczny opisuje życia Anioła Śmierci po opuszczeniu Europy w 1949 roku. Jego podróże po Ameryce Południowej, zmiany adresów i nazwisk. Nieopuszczający strach przed rozpoznaniem, samotność i wiarę w ideologię Hitlera. Czytałam z przyjemnością i dużym zainteresowaniem dopóki nie uzmysłowiłam sobie, że to nie fikcja, tylko książka na faktach.
Aż miałam ciarki na plecach...

Mnie do gustu przypadł styl autora. Bez osądzania i moralizowania. Dużo faktów i postaci. Ale wszystko podane w sposób jasny i zrozumiały. Czyta się szybko i z zaciekawieniem.

Mogłabym tu streścić fabułę, ale po co?

Książka jest napisana bardzo interesująco. Kłaniam się nisko autorowi za przygotowanie do tematu. Dobra robota! I wspaniała lekcja historii XX wieku. Dużo informacji o sytuacji geopolitycznej po drugiej wojnie światowej, ciekawie przedstawione nastroje i zmieniające się podejście do tematyki żydowskiej.

I jest coś, co mnie zadziwiło. Pomimo, że tematyka jest jak najbardziej poważna i raczej nie powinna być tematem do żartów, to jednak autorowi udało się wywołać uśmiech na mojej twarzy. Nie chcę zdradzać za wiele, ale... określenie "furtka pomiędzy zębami" jako opis uzębienia Mengele trochę mnie rozśmieszył.  W tej książce jest kilkanaście takich określeń. Zwróć na nie uwagę.

Mnie zawsze zastanawiało życie nie pokolenia Goebbelsów czy Mengele, ale ich potomków. Jak żyć z wiedzą, że z rąk osoby tobie bliskiej zginęła masa ludzi? I tutaj zwróciłam uwagę na relacje Mengele z synem. Polecam szczególnej uwadze.

I na koniec jeszcze bardzo ważna informacja. Książka idealna dla osób, które nie znają biografii Anioła Śmierci. Ja już czytałam inną, a ta tylko mnie utwierdziła w przekonaniu, że po wojnie wiele osób nie pogodziło się z przegraną Niemiec i dalej sobie żyło poza granicami państwa kultywując ideologię Hitlera.

Nie polecam osobom, które już czytały biografię Mengele. Może znudzić ciągłe powtarzanie tych samych informacji.

Ale i tak, jak dla mnie, ta jest świetna!

Polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...