czwartek, 19 września 2019

Trzecia terapia. Danuta Chlupová

TYTUŁ: Trzecia terapia
AUTOR: Danuta Chlupová
WYDAWNICTWO: Novae Res
GATUNEK: literatura współczesna
STRON: 328
DATA PREMIERY: 16 września 2019


Zdjęcie autorskie Iza w labiryncie książek




To druga powieść tej autorki i moje kolejne spotkanie z jej twórczością. Debiut pt Blizna" zdobył I miejsce w VI edycji międzynarodowego konkursu Literacki debiut roku" w 2017 roku, który jest organizowany przez Wydawnictwo Novae Res. 

Powieść ta porusza kilka ważnych tematów. Pomimo ich wielości książkę czyta się z zaciekawieniem i brakiem zagubienia. Ja zwróciłam uwagę na kilka. 

Mathilda i jej matka.
Mathilda dowiaduje się od matki, że jej dziadek był esesmanem w Auschwitz. Dziewczyna zmaga się z poczuciem winy i wieloma innymi emocjami. I choć to Mathilda pojedzie do Oświęcimia i będzie poszukiwała rozwiązania swoich problemów, to proponuję zwrócić uwagę podczas czytania na postać matki. Kobiety, która nie może pogodzić się z przeszłością, a ona kładzie się cieniem na jej życie. I to matka jest przykładem drugiego pokolenia, które żyje ogarnięte marazmem wojennej przeszłości. Dla mnie temat choć nie pierwszoplanowy, ale ważny.
Czy smutek można odziedziczyć? A poczucie winy?

Mathilda i jej partner.
Matylda zwraca się do psychoterapeuty o pomoc. Chce poradzić sobie z przeszłością. A on co robi? Dla mnie to było trudne do zrozumienia i wzbudzało bardzo niefajne uczucia.  Obiecana eksperymentalna terapia okazuje się nie taka jak oczekiwała pacjentka. Zamiast pomóc przynosi skutek odwrotny. To, jak zachowuje się ów terapeuta powoduje u mnie, że na pomoc psychologiczną spojrzałam trochę z innej strony. I jednocześnie sobie myślałam: jak można być takim człowiekiem? Jak można tak traktować innego? Toksyczny związek, w który zaplątała się bohaterka jest trudny dla mnie do zrozumienia.

Grzegorz i jego matka, Barbara.
Grzegorz jest wdowcem z nastoletnią córką. Ale to jego matka nie pozwala swym zachowaniem zapomnieć o przeszłości. Obwinia go o śmierć synowej i zaistniałą sytuację. Trudna relacja matka-syn przekłada się na relacje ojciec-córka. Czy można uwolnić się od poczucia winy? A co jeśli to nie jest Twoja wina?

Barbara i jej życie.
Choć poświęciła się wychowaniu wnuczki, to nie może zapomnieć o przeszłości. I nie może się z nią pogodzić. Ale poznaje pewnego mężczyznę, który podobnie jak ona, nie jest pogodzony z dawnymi faktami. Czy związek dwojga ludzi, którzy przeżyli dramatyczne chwile w swoim życiu ma szansę przetrwać? Czy cienie z dawnych lat pozwolą im na to? Bardzo ciekawie przedstawiony jest ten wątek. Bo nasuwa mnóstwo pytań. Czy w dojrzałym wieku możemy sobie pozwolić na miłość? Czy możemy zapomnieć o traumatycznej kolejach życia i pozwolić sobie na szczęście?

Mathilda i Grzegorz.
Czy tych dwoje zazna wreszcie spokoju i szczęścia? Czy ich związek ma prawo przetrwać? W tej sprawie pozostaje dużo pytań i jeszcze więcej powodów do rozmyślań.

I choć może się wydawać, że ta mnogość wątków może przytłaczać, to zapewniam Cię, że tak nie jest. Autorce świetnie udało się przeplatać ww historie i wspaniale się łączyć. Jedne wpływają na drugie, zmieniają się i ewaluują. Ta powieść pokazuje jak relacje międzyludzkie mogą być skomplikowane, jaki wpływ mają na współczesnych historie z przeszłości, jak radzić sobie z traumą i jak wychodzić z mroków dawnych lat. Spotkałam się w tej książce z dużą dawką emocji, z jeszcze większą ilością pytań bez odpowiedzi i znalazłam wiele powodów do przemyśleń. I jak dla mnie jest to wystarczająca ilość argumentów, aby zachęcić wszystkich do przeczytania tej powieści

Polecam. 


Egzemplarz recenzyjny dzięki uprzejmości Wydawnictwa Novae Res

1 komentarz:

Kruchy lód. Krzysztof Bochus

    TYTUŁ :   Kruchy lód AUTOR :  Krzysztof Bochus  WYDAWNICTWO : Skarpa Warszawska GATUNEK:  kryminał STRON : 368 DATA PREMIERY:  13 marca ...